اسکن ویروس با استفاده از ClamAV

اسکن ویروس با استفاده از ClamAV

اسکن ویروس با استفاده از ClamAV :
اگر به دنبال یک ویروس اسکنر (virus scanner) متن باز می گردید، ما ClamAV را که با بیشتر سیستم عامل های لینوکس کار می کند، پیشنهاد می کنیم. هر ایمیلی که دریافت کنید، ClamAV آن را اسکن می کند.
تا به امروز، لینوکس ویروس های خیلی کمی را تجربه کرده است. برخی از این ویروس ها هنوز هم وجود دارند، ولی فعال نیستند و مطمئناً مانند ویروس های ویندوز منتشر نمی شوند.
لینوکس نقشی اساسی در سیستم های سِروِر و محیط های با پلتفُرم ترکیبی ایفا می کند. بنابراین، هنگام دریافت ایمیل و یا فایل از کلاینت های ویندوز، وجود ویروس اسکنر ضروری می شود. اگر بتوانید تهدید ویروس را قبل از آسیب رساندن به کلاینت های ویندوز از بین ببرید، آن مشتری ها قابل اطمینان تر و احتمال آلودگی شان کمتر خواهد شد.
یکی از ویروس اسکنرهایی که حتماً باید نامش آورده شود، ClamAV می باشد. شما می توانید ClamAV را مستقیماً وارد سِروِرهای ایمیل کنید تا هر ایمیلی که می رسد – قبل از این که وارد inbox کاربر شود- برای یافتن ویروس، اسکن شود. ClamAV همچنین اسکن های روتینی را روی فایل هایی که قرار است از طریق Samba sharing به کلاینت ها برسد، انجام می دهد.
بیشتر سیستم عامل های لینوکس با ClamAV سازگار هستند. بنابراین، استفاده از آن اغلب ساده است. شما این ابزار را می توانید از وبسایت ClamAV  که لینک هایی نیز برای سیستم عامل های ویندوز (Windows) و Mac OS X ارائه داده است، دانلود کنید.
ClamAV به عنوان یک سیستم client server کار می کند، ولی می توانید از آن فقط به عنوان یک ویروس اسکنر استفاده کنید. برای راه اندازی ساده ترین فراخوانی(invocation) ClamAV، دستور زیر را اجرا کنید:
$ clamscan -r -l scan.log /home/user
این دستور به ClamAV می گوید که یک اسکن بازگشتی روی مسیر /home/user برای یافتن ویروس انجام دهد، و همچنین نتایج اسکن را در فایل اسکن .log ذخیره کند. اگر شما یک administrator لینوکس هستید، حتماً ClamAV را در بخش امنیت (security) خود داشته باشید.

نویسنده : امیر عمادی