نصب iftop برای بررسی ترافیک شبکه در لینوکس

نصب iftop برای بررسی ترافیک شبکه در لینوکس

نصب iftop برای بررسی ترافیک شبکه در لینوکس :

برخی مواقع شما نیاز دارید تا ترافیک شبکه خود را در سرور بررسی نمایید تا میزان استفاده کاربران و سرویس هایی که در حال اجرا هستند را مشاهده نمایید یکی از راه های بررسی ترافیک شبکه در لینوکس استفاده از نرم افزار iftop می باشد که به سادگی می توانید با چند دستور ساده آن را نصب نمایید و از آن بهره ببرید.

برای نصب این بسته نرم افزاری میتوانید نام بسته را پس از دستور yum install وارد کنید.

 yum -y install iftop

نکته مهم این است که دستور yum خود باید نصب باشد. اگر نمیتوانید دستورات با yum را اجرا کنید احتمالا yum برای شما نصب نیست که باید آنرا نصب نمایید.

روش استفاده از iftop :

با تایپ دستور iftop در ترمینال می توانید این نرم افزار را اجرا نمایید برای مثال با دستور زیر iftop -i eth0 می توانید iftop را برای نمایش ترافیک شبکه در کارت شبکه با نام eth0 اجرا نمایید در تصویر زیر می توانید یک نمای کلی از نرم افزار را مشاهده نمایید که با همین دستور اجرا شده

نصب iftop برای بررسی ترافیک شبکه در لینوکس

با دیدن محیط iftop مشاهده می کنید که در هر لحظه ترافیک ها به ترتیب لیست و مرتب می شوند اگر نمی خواهید هر لحظه هر ترافیک را در یک سطر مختلف ببینید می توانید با استفاده از فشردن کلید o صفحه را ثابت نگهدارید و در هر لحظه مرتب سازی انجام نشود .

همچنین مشاهده می کنید که در هر سطر پورت نیز نمایش داده می شود اگر اینطور نیست می توانید با فشردن کلید p پورت ها را مشاهده نمایید یا پنهان نمایید.

یکی از مواردی که iftop به شما کمک میکند زمانی است که مشاهده می کنید سرعت شبکه در سرور به شدت و به طور مشکوکی کاهش پیدا کرده با سادگی می توانید توسط این نرم افزار به مانیتور ترافیک شبکه بپردازید و بررسی کنید.

نویسنده : امیرعمادی