۵ توزیع سبک لینوکس برای کامپیوتر قدیمی شما

حتما برای شما پیش اومده که یک کامپیوتر قدیمی در منزل یا محل کار داشته باشید که دارای رم و پردازنده پایین باشه امروز قصد داریم ۵ توزیع سبک لینوکس برای کامپیوتر قدیمی شما معرفی کنیم که با نصب و استفاده از این ها می تونید به کامپیوتر قدیمی خودتون جون دوباره بدید و ازش برای کار خاصی استفاده کنید .

CrunchBang

CrunchBang یا #! یک سیستم عمل لینوکس Debian است که سرعت و سادگی را بهبود می بخشد. این سیستم عامل از یک ویندو منیجر به نام “اوپن باکس” (Open box) – که نسخه ی مشابه Xfee آن در دسترس است- استفاده می کند که از Xfee نیز سبک تر است. اینترفیس یا آن ساده است و تنها موارد ضروری، یک سوئیچر دسکتاپ به علاوه ی یک تسک بار دارد و هیچ فهرستی برای اپلیکیشن ها ندارد. این امر، باعث می شود که این سیستم عامل انتخابی عالی برای نوت بوک ها باشد. با وجود اینترفیس سبک تر، تعداد اپلیکیشن های این سیستم عامل قابل توجه است. حتی VLCplayer که تقریباً همه ی فرمت ها از جمله DVD را پشتیبانی می کند. پشتیبانی از MP3 و فلش (Flash) بصورت پیش فرض در آن قرار دارد تا بتوانید از آن ها برای نمایش مدیا در فرمت های اختصاصی و در خارج از باکس، استفاده کنید. این سیستم عامل همچنین به سیستم پایینی نیاز دارد. یعنی از نظر تکنیکی، این امکان وجود دارد که آن را روی یک سیستم با رم 64MB نصب کرد.

chunchbang توزیع لینوکس
chunchbang توزیع لینوکس

Zenix

Zenix یک توزیع مدرن سبک است که در عین سادگی، بسیار زیبا ست. این توزیع با Debian 6 سازگار است. در حقیقت از همان مخازن استفاده می کند. بنابراین، می توان هر کدام از هزاران اپلیکیشین هایی را که برای Debian موجود است، بر روی آن نصب کرد. Zenix را می توان با 60MB رم اجرا کرد. اما با 128MB رم، بسیار سریع تر و راحت تر اجرا خواهد شد. Zenix از سبک ترین ویندو منیجرها یعنی “اوپن باکس” و “آوسام” استفاده می کند. “اوپن باکس” در دیگر توزیع های این لیست استفاده شده است اما “آوسام” خیلی خاص است و ویندو منیجری سبک دارد. به جای دستی کار کردن ویندوز با استفاده از تایتل بار، دکمه های مینیمایز و ماکزیمایز و …، “آوسام” به کیبورد و میانبرهای موس متکی است.

توزیع لینوکس zenix
توزیع لینوکس zenix

antiX

antiX یک توزیع لینوکس است که توانایی اجرا حتی بر روی یک کامپیوتر پنتیوم II 266MHz را فقط با 64MB رم، داراست. antiX در سه صورت می آید و از هسته ی جدید، یک توزیع CD کامل، یک توزیع پایه ی 320MB و توزیع هسته بدون واسطه ی کاربری استفاده می کند. مانند دیگر توزیع های لینوکس، antiX محیط های دسکتاپ سنگین تر را با “IceWM” و ” Fluxbox” جایگزین می کند که هر دو بصورت گزینه هایی هنگام بوت شدن، نمایش داده می شوند. بخش نرم افزار antiX نیز مدرن و متفاوت است. بجای فایرفاکس/ Iceweasel (نسخه ی Debian فایرفاکس)، antiX دارای IceApe است که شامل یک مرورگر، یک نرم افزار چت، یک نرم افزار برای ایجاد صفحات وب و یک نرم افزار ارسال و مدیریت ایمیل است. برای سیستم های خیلی ضعیف، مرورگرهای Dillo نیز در antiX جا داده شده اند که برای سبک تر بودن، جاوا اسکریپت را اجرا نمی کنند.

توزیع لینوکس antix
توزیع لینوکس antix

Zenwalk

Zenwalk تلاش دارد محدوده ای وسیع برای کاربران ایجاد کند. از این رو، نسخه های متعددی را پیشنهاد می کند که هم ی آن ها سبک هستند. این پنج نسخه Standard ، Core ، Live ،Gnome و Openbox هستند. نوع Standard از محیط دسکتاپ XFCE استفاده می کند؛ Core فقط شامل یک خط فرمان است؛ نسخه ی Live شبیه Standard است با این تفاوت که تحت CD اجرا می شود. نسخه های ” Gnome ” و ” Openbox ” به ترتیب از محیط دسکتاپ ” Gnome ” و ویندو منیجر ” Openbox” استفاده می کنند. Zenwalk را می توان حتی با سیستم های قدیمی پنتیوم II با 128MB رم اجرا کرد که با توجه به این موضوع که دارای نرم افزارهای مدرن و هسته های پایدار جدید است، بسیار مناسب است.

توزیع لینوکس zenwalk
توزیع لینوکس zenwalk

Xubuntu و Lubuntu

Xubuntu یک نسخه ی رسمی از Ubuntu است که از محیط دسکتاپ XFCE بجای ” Gnome ” استفاده می کند. Xubuntu به شکل قابل توجهی سبک است و به یک چهارم منابع مورد نیاز برای همتای خود یعنی Ubuntu نیاز دارد. XFCE را می توان با 256 MB رم اجرا کرد اما Ubuntu به حداقل 1GB رم نیاز دارد. چون خود سیستم عامل بر پایه ی Ubuntu است، تمام اپلیکیشن های Ubuntu را نیز اجرا می کند. اما لازم به یاد آوری است که اپلیکیشن هایی که اجرا می شوند ممکن است به منابع بزرگ تری نیاز داشته باشند. Xubuntu فایرفاکس را نیز پشتیبانی می کند اما پیشنهاد می شود که از مرورگرهای سبک تر مانند Midori که به حافظه ی کمتری نیاز دارد، استفاده شود. Lubuntu مانند Xubuntu از مشتقات Ubuntu می باشد که از محیط دسکتاپ LXDE استفاده می کند، به سیستم سطح پایین تری نیاز دارد و با 128MB رم، به خوبی کار می کند.

توزیع لینوکس xubuntu
توزیع لینوکس xubuntu

نویسنده : امیرعمادی

9 دیدگاه برای “۵ توزیع سبک لینوکس برای کامپیوتر قدیمی شما

    • امیرعمادی گفته:

      با عرض سلام و احترام
      کمترین سیستمی که برای ورژن 14.04 نیاز دارید
      Pentium II یا Celeron system با حداقل 128 مگابایت رم هستش … فکر کنم رو سیستم شما مشکلی نباشه..ولی اگر سرعت بیشتری نیاز دارید می تونید از puppy linux هم استفاده کنید خیلی سبک هستش.
      موفق باشید

    • امیر عمادی گفته:

      با عرض سلام و احترام برای هک و کرک یکی از بهترین مجموعه ابزار ها رو که همه با هم یکجا جمع و نصب شده و اماده استفادست رو می تونید تو کالی لینوکس kali linux داشته باشید ولی با یک گیگ رم شمارو اذیت میکنه باید حداقل دو گیگ رم داشته باشید … با توجه به منابع ای که گفتید Bodhi Linux و Puppy Linux و Linux Lite و Lubuntu رو میتونید تست کنید . همیشه شاد و سلامت باشید .

  1. syas80 گفته:

    با سلام
    من کامپیوتر قدیمی ای دارم که رم آن 256 است میخاستم ببینم لینوکس برای pc من مناسبه؟

  2. Ahmad گفته:

    سلام.
    یک : سیستم من مشخصات زیر رو داره به نظرت کدم لینوکس مناسبه.

    دو: برنامه نویسی اندروید کار می کنم با ایکلیپس بیشتر به نظرت سیتم عامل اندروید رو نصب کنم.
    Android-x86 اصلا سیستم من جوابگو هست.

    Pentium 4 , cpu 2.4 , ram: 512
    خیلی متشکرم.

    • امیر عمادی گفته:

      با عرض سلام و احترام
      یک : با این مشخصات می تونی از antiX و Bodhi Linux استفاده کنید
      دو : برای برنامه نویسی اندروید منابع کافی ندارید و برای توسعه برنامه های اندروید باید خود سیستم عامل اندروید با ورژن های مختلف هم در شبیه ساز اجرا و تست کنید که اون هم منابع می گیره و به مشکل بر می خورید و فقط منابع مصرفی سیستم عامل نیست که باید در نظر بگیرید.
      نرم افزارها و ابزار مورد نیاز برای توسعه اندروید

      نرم افزار Android Studio (که خودش شبیه ساز هم داره) یا Eclipse
      شبیه ساز BlueStacks یا Memu
      سایر (ابزار تحت وبی مثل Firebase یا Fabric که توسط مرورگر قابل دسترسی هستند)

      که این نرم افزار ها هم هر کدوم منابع حداقلی خاص خودشون رو نیاز دارن که می تونید برای هر کدوم سرچ کنید و در سایت های دانلود هم حداقل منابع مورد نیاز رو مشاهده کنید ولی کلا برای توسعه برنامه های اندرویدی
      حداقل منابع سخت افزاری پیشنهادی به شرح زیر هستش :
      8 گیگ رم (8G Memory)
      5 هسته سی پی یو (Core i5)
      2 گیگ کارت گرافیک (2G Video Card)
      500 گیگ دیسک سخت یا همون هارد (500G HDD)

  3. LocalHost گفته:

    من خودم به شخصه از puppy linux استفاده کردم خیلی سرعت داره حتی از ویندوز هم سبک تره ولی یه مشکل داره که نمیتونی دوتا زبان داشتهباشی باید هر مئوقه میخوای تایپتو مثلافارسی کنی بری تنظیمات فارسیش کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.